Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

GPS

GPS, azaz a műholdas helymeghatározó rendszer

Csak néhány szóban a lényegét: Ez az az eszköz, ami a föld felett keringő 24 műhold segítségével meg tudja határozni a saját helyzetének földrajzi koordinátáit. (Domonyik Gábor szakdolgozatából behatóbb ismeretekhez lehet jutni a rendszer technikai részletivel kapcsolatban.) Ez szép, de miért jó az nekünk, hogy tudjuk melyik szélességi és hosszúsági fokon vagyunk? - szegezték nekem többen a cinikus kérdést. Azzal, hogy pontosan tudjuk, hogy mikor és hol vagyunk, majd ezeket a koordinátákat sorban eltároljuk, viszonylag egyszerű számítási műveletekkel sok hasznos adathoz juthatunk:

  • Két pont közöti elmozdulás időtartamából megkapható a pillanatnyi sebesség
  • Sok pont egymás utáni letárolásával naplózható a megtett út. A megtett utat máskor, és mások is ugyanúgy végigjárhatják, elejétől a végéig, vagy akár visszafelé.
  • Bizonyos pontokat kiemeltként kezelhetünk, ezekhez nevet rendelve, oda bármikor visszanavigál a készülék.
  • Ezek a kiemelt pontok útvonalba is szervezhetőek
  • Számítógéppel összekötve lehetőség van az adatok további feldolgozására.

Belegondolva ez a néhány funkció is hasznos lehet kiránduláson, autóban, vagy vitorlázáskor. Pedig ez csak a minimum, ezt még a legolcsóbb készülék is tudja. Ja igen a legolcsóbb: itt ez kb. 60.000 Ft-ot jelent. A felső határ árban... Jelenleg 300.000 Ft körül van. (2001-es adatok!) A különbség meg nem a készülék pontosságában van, hanem a memóriája több, a kijezője nagyobb vagy színes, valódi térképet jelenít meg, és egyéb kényelmi funkciókkal ellátottak. Hasonló a fejlődés üteme a mobiltelefonokéhoz, és hogy a két technika nem áll olyan távol egymástól a Garminnál már kapható olyan hibrid eszköz, amely GPS és mobiltelefon is egyben. (Igaz, hogy annyi pénzért külön-külön mindkét készülékből jobbat lehet kapni)

Amire én beruháztam az egy Garmin eTrex kézi GPS. Ez a Garmin kínálatának alfája, elsősorban kültéri kikapcsolódáshoz (túrázás, biciklizés) ajánlják. Az ok, amiért ezt választottam:

  • Ez a legolcsóbb. :-)
  • Párhuzamos elven működik, egyszerre 12 műhold jeleit képes venni (Volt már, hogy 11 műholdat "látott" egyszerre, de a szükséges négy műholdra mindig rátalál.)
  • Kicsi és könnyű, nincs külső antennája (lehetőség sincs annak csatlakoztatására, de autóban is gond nélkül látja a műholdakat)
  • Egyszerűen kezelhető
  • Összekapcsolhatom számítógéppel. Amit a saját szoftvere nem tud, azt a gépen kényelmesen elvégezhetem.
  • A gyári szoftvert rendszeresen frissítik, javítják. Internetről letölthető és egyszerű a cseréje a készüléken.

Az amerikai kormány, amely a GPS műholdjait fellőtte, megengedte ugyan már régóta a polgári felhasználást, de ugyanakkor zavarta is a jeleket. Ezért a nem katonai készülékek pontossága 20 méter körül volt. Ennek a kiküszöbölésére használják a DGPS-t, azaz a Differenciál GPS-t. Több földi telepítésű - tehát fix és ismert koordinátájú - rádióadó működik, amelyek használatával elérhető a méteres pontosság. (Geodéziai célokra léteznek cm pontosságú GPS-ek, többek közt a Trimble kínálatában, de ezeknek a rendszereknek az ára a milliós nagyságrendben van.) A DGPS szolgáltatásra a normál GPS-szel szemben nem ingyenes, elő kell rá fizetni. 2000-ben viszont az amerikaiak gondoltak egy nagyot és megszűntették a jelek zavarását. Így az eTrex pontossága rendszeresen 4 m körül van. Ez bőven elég egy "mezei" felhasználónak. Sőt, felidézve a tüzérségnél eltöltött hosszú hónapokat ez a 4 m még baromarcú Csajbi hdgy.-nak is elég pontos lett volna. Ha akkor lett volna GPS-em...

Ugyan a pontosság lemehet (vagy felmehet?) pár méterre a készülék szerint, ha eltárolok egy pontot és később visszatérek ugyanoda, áltlában 10-15 méterrel arréb jelzi, mint a valóságos helyzete.

Azt észrevettem, hogy a GPS-el összehasonlítva eddig a legtöbb autó kilométerórája felfele csal. Gondolom, hogy ne nyomják annyira a népek az utakon. (Illetve a gumi mérete nagyban befolyásolja a kilóméteróra GPS-hez viszonyított pontosságát.) Azóta bátrabban tolom ugyan, de csak remélhetem, hogy a trafipax nem a kilométerórával mér egyformát. :-)

Az első elképzelésem a felhasználásra az volt, hogy egy notebookkal összekötve a Szélvezeten majd online analizálhatjuk a sebességet, a végletekig csiszolva segítségével a széltaktikát. :-) Első probléma, hogy nincs notebook. De ha lenne, sem biztos, hogy a kalózon van a legjobb helye. Kicsit erősebb, a szél a hullámok már áztatják a padlódeszkát. Az eTrex önmaga viszont vízálló. Állítólag több méter mélységig bírja, de a békesség kedvéért maradjunk annyiban, hogy cseppálló. Számítógép nélkül is hasznos a pillantnyi sebesség kijelzése haladás közben. A teljes vitorlázás nyomvonalát letárolja, és kijelzi a képernyőjén menet közben is.

A trackpointokat, azaz a haladás közben letárolt nyomvonal pontjait 1-5 másodpercenként rögzíti. A memóriájába 2000 trackpoint fér. Ha átlag 3 másodpercenként rögzít egy pontot, akkor két óra vitorlázás minden egyes mozzanatát visszakereshetjük később. A gyakorlatban azonban ez sokkal több lehet. Két napot töltöttünk vízen Kovi B25-ösével. A GPS ugyan nem volt folyamatosan bekapcsolva, kb. 6 órát működött, így 96%-ig telt be a memóriája. Itt gondolom számít, hogy hosszú takkokat mentünk, egyenletes sebességgel, ezért ritkábban tárolta a pontokat. (Azóta sokat használtam autóban, főleg útban Franciaországba síelni, ilyenkor 7-8 órát bír letárolni folyamatosan, ami több mint 800 km-nek felel meg.)

A trackpointokból összeálló nyomvonal a tracklog. Több megtett út tracklogja is eltárolható, hogy később újból végigjárhassuk azokat, vagy pedig az un. trackback funkcióval a GPS visszavezet ugyanazon az útvonalon, mint Jancsit és Juliskát az elszólt magok az erdőből. (vagy, hogy műveltségem fitogtassam, mint Theseust Ariadne fonala a labirintusból :-) )

Vannak olyan pontok, ahova szeretnék később is visszatalálni. Akkor ezek a koordinátáját waypointként (útvonalpont) eltárolhatom. Hozzárendelhető egy név és egy szimbólum is. (Büdös pecások tudnák kihasználni, hogy hol etettek be a tó közepén, akkor talán elkotródnának a kikötőkből, és nem vágnának pofákat, ha ki kell húzni a damilt, mert valaki ott szeretne kikötni.) Az eTrex-el 500 waypointot tárolható. A navigációs funkció folyamatosan mutatja merre forduljunk, hogy a kitűzött pont fele haladjunk, milyen távol vagyunk tőle, illetve, hogy ezzel a sebességgel mennyi idő múlva érhetjük el.

Ahogy gyarapodnak az útvonalpontok, célszerű ezeket számítógépen tárolni, és mindig csak azt tölteni a GPS-re, amire szükség van. Egy kirándulásra a hegyekbe minek a balatoni kikötők koordinátája? A géppel soros porton keresztül kapcsolható össze. Az egyedüli probléma a csatlakozó. Egyedi kialakítása van, a Garmin korrekten közli a lábkiosztást, a kommunikációs protokoll leírását, de a gyári kábel 13.000 Ft. Interneten van leírás hogyan barkácsoljunk csatlakozót az asszony hitelkártyájából, de elég nehéz üzembiztosra megcsinálni. Létezik egy konstrukció, ahol utángyártott csatlakozókat lehet rendelni. Egy csomagban 2 csatlakozót küldenek, és annyit fizetsz érte, amennyit megér neked. Azért megírják, hogy általában 15 Eurot adnak érte a vásárlók. Több országban van önkéntes(?) ügynök, akitől rendelni lehet. Én az osztrák sráccal vettem fel a kapcsolatot. Egy hónap alatt érkezett meg a csomagja Ausztriából. A pénzt meg egy borítékba tettem és postafordultával küldtem neki. (Még csak váltani sem kellett, azt mondta jó neki a forint is.) Így mindketten elégedetten zártuk az üzletet. (Ez a srác már nem foglalkozik vele, de itt van a teljes lista a zargatható szállítókról.)

Egy rossz egérről lekapva a drótot tökéletes adatkábelt csináltam az egyik csatlakozóból, a másikat meg kibővítettem egy szivargyújtó csatlakozóval, és stabilizátorral, hogy az autóban is lehessen hosszan üzemeltetni. Egy gyári un. Y kábel listaára 17.000 Ft! A két kábel együtt 30.000 Ft, ehhez képest az a 15 Euro bagó.

A Garmin a MapSource nevű programot ajánlja a GPS-ekhez. Ezzel lehet az útpontokat és a nyomvonalakat le, illetve feltölteni. A komolyabb készülékekhez részletes, vektorgrafikus térképet is lehet kapni.

Egyik kedvenc programom a Garmap 2. Lehetőség van GPS-ről adatok le- illetve feltöltésre, ezek grafikus megjelenítésére, a szemléletesség kedvéért alájuk illeszthetünk egy raszteres térképet is. Ráadasul mindenféle korlátozás nélküli, ingyenesen használható.

Egy másik freeware program a GarTrack, amely kimondottan vitorlázóknak készült, a tracklogok elemzésére. Egy vitorlázás alatt készült tracklogot képes takkokra bontani, statisztikát készít az egyes takkokról, grafikonon jelzi, hogy az milyen irányokba vitorlázva mekkora sebességet értünk el. Mivel önmaga nem képes kapcsolatot teremteni a GPS-el, kell egy másik program, amelyikkel letölthetőek az adatok a készülékről.

Erre jó a - szintén ingyenes - G7toWin programocska. Képes kommunikálni a GPS-szel, a lementett adatokat pedig egyszerű text állományba menti ki, amit akár egy szövegszerkesztővel a kívánt formára lehet hozni, de minden további macerálás nélkül megfelel a GarTrack-nek.

Ha a GPS-t nem csak vitorlázáshoz használjuk, hamar előjönnek az eTrex hiányosságai. Először is jó lenne térkép hozzá. Mivel nincs beépített térkép a én a Micro$oft Autoroute Express programját használom útvonaltervezésre. Meglepően jól használható program, és képes kommunikálni a GPS-szel is. Fogadja a készülék által meghatározott koordinátákat, és meg is jeleníti a térképen. Hű de jó, örültem neki, egészen addig míg ki nem próbáltam egy notebookkal felszerelkezve. Működik, viszont az LCD kijelző nézhetetlen napfényben, a notebook melegszik az ölemben, meg két embert kíván, egy sofőrt és egy géphez értő mitfárert. Szóval macera. (De azért jól jött már ilyen felállásban is. Csak az a gond, hogy az Autoroute 2001-es verziója volt az utolsó, ami tartalmazta a magyar utakat is. Úgy gondolhatják a redmondi fiúk, hogy a vasfüggöny talán még mindig áll, vagy talán nincs is autónk, még mindig a nyereg alatt puhítjuk a rántotthúst? Amerikai átlagnak meg úgyis elég a Buckingham palota, az Eiffel torony, meg a Colosseum Európából?)

Viszont az a gyakorlat már bevált, hogy a megtervezett út csomópontjait letöltöm a GPS-re, az ott figyel a műszerfalon, és mindig mutatja, merre kell haladnom. Ehhez nyújt segítséget az Autoroute Express, csak jó lenne, ha tudna valami emészthető szöveges formában is menteni, amit megemészt a G7toWin, vagy a GarMap 2. Lustaság fél egészség jelszóval írtam egy Visual Basic programot, ami képes a 2001-es Autoroute *.axe fileokat a G7toWin programhoz szükséges txt fileba konvertálni A program telepítőkészlete letölthető innen (1.6 MB) Az Autorute-ban meg kell adni az indulást és az célállomást. A program megtervezi az ideális útvonalat, amibe sajnos kézzel bele kell nyúlni, és az elágazásokat meg kell jelöni, mint stop pontokat. Figyelembe kell venni, hogy az eTrex maximum 50 pontot tud felfűzni egy útvonalra! Az elmentett axe kiterjesztésű állományt az Axe2Txt beolvassa, és megjeleníti a városnevet és a koordinátát. Kimentés után a G7toWin programba betölthető, ahonnan már a GPS-re kerülhet a teljes útvonal.

Linkek:
A Garmin cég honlapja Elfogult leszek, de a többi GPS gyártóval nem foglalkoztam, linket sem teszek ki hozzájuk, elég egyértelműen meg lehet találni a www.cegnev.com formulát használva
Garmin magyar honlapja
eTrex fun & tunning oldal. Tippek, trükkök, módosított firmware.
Joe és Jack GPS információs lapja. Rengeteg link mindenféle kapcsolódó témához.
Peter Bennet GPS oldala, ezen belül hajózással kapcsolatos programok linkjei

Térképek:
Utak.hu Magyarországi útvonalkeresés, GPS koordináták megjelenítésével
Térképek.hu Útvonalkeresés, autóval, gyalog, Budapesten BKV-val
Térképcentrum Az összes magyarországi településről bitmap térkép
T-online térkép. Útvonaltervező, a GPS koordináták is megjelennek. Képes a megtervezett utat GPS TrackMaker nevű program formátumában lementeni.
Via Michelin útvonaltervező, teljes Európára
ADAC útvonaltervező, teljes Európára, benzinárakkal, PDA méretű térképpel, német
Map24 útvonaltervező, teljes Európára, 3D-s útvonalkijelzés
MapBlast Gyakorlatilag az Autoroute webes megfelelője, Magyarország ugyanúgy nincs benn az adatbázisában. :-(

Programok:
Ezeket mindenképpen érdemes telepíteni:
G7toWin: feltöltés, letöltés GPS-re, text állományba mentés.
GarTrack: Text állományba mentett vitorlázás alatt készült tracklogot analizál. A Honlapja
GarTrack help file
Garmap2 Nem csinál sehova parancsikont, úgyhogy jegyezd meg, hova telepíted!